سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
منتخب دیگران یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۶:۱۴:۳۵

عزم ملی برای توسعه میادین مشترک غرب کارون
طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون مطرح ومصوب شد
ایران دریلینگ: طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون با سرمایه‌گذاری 15.2 میلیارد دلار مطرح و مصوب شد. به گزارش ‌ ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون با هدف تولید روزانه حدود ۵۵۰ هزار بشکه نفت و احداث خط لوله انتقال نفت خام در جلسه شورای اقتصاد به تصویب رسید. اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور این طرح را از مهمترین تصمیمات دولت در ارتباط با میادین مشترک نفتی دانست و اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح شاهد تحول در میادین مشترک نفتی باشیم. بیژن زنگنه؛ وزیر نفت نیز در این جلسه در خصوص طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون به ارائه گزارشی پرداخت و از این طرح به عنوان بزرگترین برنامه توسعه‌‌ای وزارت نفت نام برد و افزود: این میدان یکی از بزرگترین و مهمترین میادین نفتی در کشور محسوب می‌‌شود و با اجرای این طرح شاهد افزایش ظرفیت تولید نفت کشور خواهیم بود.

طرح توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی غرب کارون با هدف ایجاد ظرفیت تولید روزانه 550 هزار بشکه نفت و با سرمایه‌گذاری 15.2 میلیارد دلار قرار است با زمان‌بندی اجرا طی 4 سال و بازپرداخت تا سال 1400 به انجام برسد. با تصویب این طرح به نظر می‌رسد نگاه همگانی و عزم ملی برای توسعه این میادین مشترک شکل گرفته است. رکن الدین جوادی؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر توجه ویژه صنعت نفت به توسعه روزافزون میادین مشترک نفتی از کمک به پیمانکاران برای پیشبرد هر چه سریعتر این میادین سخن گفته بود. معاون مدیربرنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز آذرماه امسال از دریافت حدود ٢ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های غرب کارون تا پایان سال خبرداده بود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز با بیان اینکه هم‌اکنون تولید زودهنگام از میدان آزادگان جنوبی به میزان ۵۰ هزار بشکه از طریق ۲۱ حلقه چاه در حال انجام است، گفت: هم‌اکنون در حال انجام مناقصه برای افزایش تولید زودهنگام به میزان ۸۰ هزار بشکه از این میدان هستیم که تا پایان سال ۹۴ محقق می‌شود.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۳۹۵ به تولید اولیه ۳۲۰ هزار بشکه در روز و حتی فراتر از آن دست یابیم. وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای مطالعات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز نیز در حال انجام است. این در حالی است که در صورت تحقق فاز نخست شاهد تولید ۳۲۰ هزار بشکه‌ای نفت از این میدان خواهیم بود. حاجی حسین نژاد میزان پیشرفت پروژه آزادگان جنوبی با استفاده از توان داخلی را در مدت زمانی کمتر از ۵ ماه، حدود ۶ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که شرکت چینی فعال در این پروژه تا پیش از خلع‌ ید (CNPCI) و در مدت زمان ۱۹ ماه تنها موفق به ثبت میزان پیشرفت ۹ درصدی شده بود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: در صورت عدم مواجه با مشکلات مالی و اعتباری تا پایان بهار سال آینده به برنامه اول چینی‌ها در این میدان دست خواهیم یافت.

وی همچنین از پیشرفت ٨٧ درصدی عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی خبر داد. حاجی حسین نژاد پیشرفت طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی را ٨٧ درصد اعلام کرد و گفت: براساس برنامه اعلام شده در نیمه نخست سال ١٣٩٤، به هدف تولید ٧٥ هزار بشکه‌ای فاز نخست این طرح توسعه‌ای که در قالب بیع متقابل اجرا می‌شود، دست می‌یابیم. وی از پیشرفت جلوتر از برنامه پروژه حفاری چاه‌های نفتی میدان آزادگان شمالی خبر داد و گفت: هم اکنون از مجموع ٥٨ حلقه چاه، حفاری ٥٦ حلقه به اتمام رسیده است و حفاری دو حلقه چاه باقیمانده در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی نیز با استفاده از دو دستگاه حفاری مطابق برنامه زمانبندی در حال انجام است. به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، تولید روزانه ١٥٠ هزار بشکه نفت با حفر ٥٠ حلقه چاه، هدف‌گذاری شده است.

وی همچنین از پیشرفت ۹۴ درصدی فاز نخست طرح توسعه میدان مشترک یادآوران خبر داد و گفت: تولید ۸۵ هزار بشکه نفت از این میدان در اردیبهشت ماه سال آینده محقق می‌شود. حاجی حسین نژاد تولید زودهنگام از میدان مشترک یادآوران را ۵۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که پیش از این شاهد تولید زودهنگام ۲۰ هزار بشکه‌ای از این میدان بودیم. وی یادآور شد: در فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران، ۵۵ حلقه چاه شامل ٤٩ حلقه چاه تولیدی، سه حلقه چاه توصیفی و سه حلقه چاه دفع آب‌های زائد با استفاده از توان عملیاتی ۷ دکل حفاری و یک دکل خدمات جانبی حفاری شد.حاجی حسین نژاد میزان نفت تولیدی از فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یادآوران را ۱۸۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: در صورت تصویب طرح جامع توسعه این میدان (MDP) از سوی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، فاز دوم اجرایی می‌شود.

میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران میادین مشترک نفتی منطقه غرب کارون هستند که در اولویت دولت یازدهم قرار دارند و با توسعه آنها بخشی از وعده وزیر نفت مبنی برافزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی به 5.7 میلیون بشکه تا سال 1397 را پوشش می‌دهند. میدان نفتی آزادگان شمالی بزرگترین میدان نفتی ایران و از بزرگترین میدان‌های نفتی جهان است که در ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است. فاصله این میدان تا میدان آزادگان جنوبی ٤٠ کیلومتر است و اجرای طرح توسعه این میادین به همراه میادین یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی در منطقه غرب کارون به عهده شرکت مهندسی و توسعه نفت است. وزیر نفت در خصوص اولویت‌های کاری وزارت نفت در ابتدای سال 93، پیش بردن کار توسعه میدان‌های مشترک را مورد تاکید قرار داده بود و در بخش گاز، میدان مشترک پارس جنوبی و در بخش نفت، میدان آزادگان و میادین غرب کارون را در اولویت توسعه معرفی کرده بود که از ابتدای دولت یازدهم تلاش‌های عملی و عزم ملی برای توسعه این میادین مشترک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران


  کد خبر : 424
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :